האם העסק שלי צריך מיתוג מחדש?

מאת: אדי כהן
האם העסק שלי צריך מיתוג מחדש?

מיתוג מחדש של החברה שלך יכול להגביר את המוניטין שלך, להניע עובדים נוספים ולמשוך לקוחות חדשים. הסביבה העסקית שלך משתנה ללא הרף. כבעל עסק, אתה לא יכול להרשות לעצמך להישאר מאחור. מתחרים חדשים, הטעם של הלקוח משתנה, אופנות טרנדיות, טכנולוגיות חדשות וגורמים רבים אחרים משנים את חוקי המשחק.

עסק שלא מצליח להסתגל לשוק הדינאמי מאבד מהמומנטום שלו  ועשוי להיפגע. רובינו, כאנשי עסקים עסוקים בעשייה יום יומית, אין לנו זמן, סבלנות או אנרגיה כדי לפקח על מגמות שוק משתנות ושינויים בצרכים המתפתחים של הלקוחות שלנו. המשמעות היא שכל 5 שנים, רובנו נמצא את עצמנו לא מסונכרנים  עם הצרכים המשתנים של הלקוחות והשוק. המתנה ארוכה מידי תגרור אותנו למאבק יקר על מנת להישאר רלוונטיים.

כחלק מהאסטרטגיה השיווקית של העסק כדאי לעשות בדק בית. ייתכן והעסק שלך צריך מיתוג מחדש REBRANDING.

איך מיתוג מחדש יכול לעזור לעסק שלך?

  • מיתוג מחדש עשוי למשוך את לקוחות הליבה שלך בקלות רבה יותר. המותג יספק לו בטחון, שקט ויענה על הצורך הריגשי שלהם
  • להגדיל את מאגר הלקוחות הפוטנציאליים שלך באמצעות חדירה לנישות נוספות
  • לבדל את עצמו מול המתחרים ולחדד את היתרון התחרותי
  • ליצור תמונה משקפת ואמינה יותר בשוק
  • לחזק את  הרצון לשיתופי הפעולה ולהעלות את המכירות
  • להעלות מחירים
  • לתקשר טוב יותר עם לקוחות אסטרטגים וימשוך עובדים טובים, יענה לצרכים והרצונות הייחודיים שלהם, וזאת באמצעות החזון של החברה, הערכים והתרבות הארגונית
  • לנסח מארג של חוקים וכלים להתנהלות יומיומית מיטבית
  • להגדיר את השירות והמומחיות הנדרשים על מנת לממש את היתרון התחרותי שלך,למלא אחר הבטחת המותג שלך ולהישאר נאמן לערכים של החברה
  • להגביר את הנראות והבולטות שלך באופן אחיד ועקבי
 

מה זה מיתוג מחדש ולמה הוא חשוב עבורי?

המיתוג מתייחס לסה״כ החוויות הקיימות אצל הצרכנים בנוגע לחברה, לארגון או לרעיון מסויים.
מטרתו של המשווק היא לייחס למותג ערכים חיוביים, כמו איכות, יוקרה, הנאה או תמורה לכסף.

מותג הוא לא הסממנים הוויזואליים של העסק כגון: שם, לוגו, סיסמה. אלו הם הזהות המותגית.

המותג שלך הוא רעיון גדול
מותג מוצלח הוא רעיון שאתה יכול לדמיין ולגעת בו. רעיון טוב הוא המנוע של חברות מוצלחות. אתה יכול להציג את הלוגו של המשרד שלך, לתת את כרטיס הביקור שלך, לגלוש באתר האינטרנט שלך ולספק את הנאום המעלית שלך. אבל ללא אסטרטגיה בסיסית לא תוכל להניע את העסק שלך קדימה ולעולם לא תהפוך למותג.

למעשה, סה״כ הניראות שלך בכל נקודות המגע שלך משפיעה על הלקוחות, העובדים והספקים שלך. בכל פעם שאתה שולח דואר אלקטרוני, מחלק כרטיס ביקור, מנהל פגישה פרונטלית עם הלקוח, מפרסם מודעה, נוכח ברשתות החברתיות ובאינדקסים עסקיים, משתתף בתערוכה, משווק את עצמך בקבוצות נטוורקינג ומציג את עצמך, אתה מייצר רושם וחוויה במוחו של הצד השני.

אתה חייב להיות עקבי בניראות ובמסרים שלך? אתה חייב לקחת אחריות על העסק שלך, לגבש אסטרטגיה ולשפר את הופעתך בהתאם.

המותג שלך הוא חלק מהמוניטין שלך
מה אנשים אומרים עליך כשאתה יוצא מהחדר.
לאמירה הזו יש קשר הדוק לכוח של המיתוג: למוניטין של העסק יש ערך עצום. מוניטין בנוי בחלקו על ביצועי העבר: חוויות לקוח, אך כולל בתוכו גם רושם חיצוני: צבעוניות תמונות ומסרים שמעוררות מגוון רגשות. המרכיבים של הניראות החזותית של המותג שלך יכולים לתמוך באמינות המותג ( או לגרוע ממנה ) ועוזרים לך לבדל את עצמך מול מתחרים דומים.

המותג שלך הוא חלק מהחשיפה שלך
בעוד מוניטין מתייחס לתגובה הרגשית של אנשים כלפי המותג שלך, זה רק חצי מהמשוואה. החצי השני הוא חשיפה?  עד כמה חשוף המותג שלך בשוק היעד שלו?
למעשה שני גורמים אלה מהווים את המשוואה למדידת כוחו של מותג:

מוניטין X  חשיפה = כוח המותג

חברה עם מוניטין רב ונוכחות רבה היא בעלת ערך רב.
מצד שני לקדם ולפרסם חברה שאין לה זהות מותגית זה כמו להתחרות במירוץ מרתון ולרוץ בכיוון ההפוך.

מסקנה: אתה צריך לבנות מותג נכון

6 מגמות שעשויות לשפר את העתיד של העסק שלך?

הקונה מחפש נסיון רלוונטי לתחום שלו.
הלקוח מחפש משהו שיש לו רקורד בתעשייה שלו. פתרון הבעיה, מקד את השיווק שלך לנישות והתאם את המסרים שלך.
הבלט את הנסיון הספציפי ותן דוגמאות ללקוחות בתחום.

איך הקונה מחפש פתרונות וספקים?
לעומת השיווק המסורתי, בעידן הדיגיטלי יש הזדמנויות רבות לקבל הפניות: רשתות חברתיות, מנוע החיפוש של גוגל, קבוצות ופורומים. האם אתה נוכח בכל הערוצים הרלוונטיים?

אתר האינטרנט שלך
אין הזדמנות שניה לרושם הראשוני, אתר אינטרנט שאינו ממוקד ומשכנע עשוי לבלבל את הגולש ולצאת מהאתר. גרוע מכך לעולם לא תדע.
שדרג את האתר שלך ושפר הופעתך.

תהליך בניית האמון השתנה
יותר ויותר אמון נבנה באמצעות האינטרנט. הכוח עבר לרשתות החברתיות. חוכמת ההמונים מנצחת.
השקע במדריכים מקוונים ותוכן שיווקי בעל ערך לקהל היעד, עקוב אחר השיח ברשת וקח בו חלק.

המיקום הגיאוגרפי השתנה
המיקום הפיזי של העסק חשוב פחות מבעבר. בעידן הדיגיטלי קל לתקשר מכל מקום. השווקים הפכו להיות גלובליים.
לקונים חשוב למצוא מישהו שיבין אותם וייתן להם פתרון מהיר, ללא קשר למיקומו הפיזי של העסק.

מהירות תגובה וזמינות
השוק נהייה תזזיתי. בעולם של שפע של מידע אתה אף פעם לא לבד. רף הכניסה לתחרות קל מתמיד.
מענה מהיר ושירות טוב הם הפתרון.

מה זה אומר לגבי העסק שלי?
הלקוחות מעדיפים חברות בעלות עמדות שוק ברורות ויציבות., מומחים בתחומם.
אל תנסו ללכת בעקבות העדר. אל תנסו להתאים לכולם.
מצבו את עצמכם בעזרת תהליך מיתוג.

צק׳ ליסט 15 סימנים שמעידים על הצורך במיתוג מחדש


  1. האם אתה מקבל פחות לידים/פניות מבעבר?
  2. האם אתה נכנס לשוק חדש?
  3. האם יש לך מתחרים רבים?
  4. האם יש לך יעדים מוגדרים?
  5. האם אתה משווק שירותים או מוצרים חדשים משמעותיים?
  6. האם הצמיחה של החברה שלך הואטה או נעצרה?
  7. האם מתחרים חדשים נכנסו לשוק?
  8. האם הניראות של המותג שלך מיושנת ביחס למתחרים?
  9. האם אתה מתאמץ למכור את העסק במהלך שיחת המכירה?
  10. האם אתה מאבד אחוז גבוה של סגירות עסקה?
  11. האם החברה שלך השתנתה משמעותית מאז המיתוג האחרון שלך?
  12. האם אתה נאבק על מנת למשוך עובדים טובים?
  13. האם תמהיל הלקוחות שלך השתנה מהותית?
  14. האם צוות המכירות מודע לצרכיך  המשתנים?
  15. האם אתה מעוניין לקחת את העסק שלך לשלב הבא?

איך לשכנע את הבוס למתג מחדש את העסק?

חשוב לרתום את כל מקבלי ההחלטות למהלך אסטרטגי של מיתוג.
במידה ומנהלי החברה מהססים, עכשיו זה הזמן לשכנע אותם שמיתוג מחדש הוא יותר מחליפה חדשה של בגדים.  

מומלץ לכנס את כל המנהלים בחדר יחד ולדון ביתרונות של מיתוג מחדש.
חשוב להראות להם את הערך הגדול הטמון במיתוג ולהציג בפניהם את כשלי המותג הקיים:חוסר מודעות בשוק
  • חוסר מודעות בשוק
  • קושי בקבלת לידים/פניות חדשות
  • אחוז קבלת הצעות מחיר נמוך מבעבר
  • קושי וחוסר אחידות בהצגת העסק
  • חוסר מיקוד
שאל את המנהלים אם יש להם רעיונות כיצד לטפל בבעיות אלו. 
הדבר החשוב ביותר הוא לדבר על היתרונות הפוטנציאליים הטמונים במיתוג מחדש, כגורם מלכד ומניע בחברה.

16 יתרונות מרכזיים למיתוג העסק:

  1. העסק שלך נראה ונשמע מתוחכם יותר ועכשווי
  2. אסטרטגיה ממוקדת הכוללת חזון וערכים
  3. אינך מתבייש לשלוח לקוחות פוטנציאליים לאתר שלך. אתה יודע להסביר ללקוח לא רק מה אתה עושה, אלא איך אתה שונה
  4. גידול בכמות הלידים, אנשים יודעים איך ליחצן אותך
  5. לקוחות פוטנציאליים תופסים אותך כגדול ואמין יותר מבעבר
  6. האתר שלך הופך לכלי רב עוצמה לקבלת הפניות
  7. גיוס עובדים קל יותר, אנשים רוצים לעבוד בשבילך
  8. אתה זוכה באחוז גדול יותר של חוזים
  9. אתה נחשב למתחרה מוביל
  10. אתה יכול לגבות יותר כסף על השירותים שלך
  11. אתה נחשב כסמכות בשוק- אנשים שואלים לדעתך
  12. המצב הכלכלי בשוק הופך להיות פחות קריטי עבורך
  13. העסק שלך חשוף יותר ברשת
  14. לקוחות פוטנציאלים מחפשים את השם שלך ברשת על בסיס המוניטין שלך
  15. יש לך קהלי יעד מוגדרים היטב, השיווק שלך ממוקד ויעיל יותר
  16. המורל של הצוות שלך גבוה יותר.  העסק שלך משוערך גבוה יותר


מהן התוצאות הלא רצויות של מיתוג מחדש? 

חברות רבות מחפשות מיתוג מחדש כתוצאה מפחד ובושה, הן נמנעות לשלוח אנשים לאתר שלהם כי הוא מיושן. הן נבוכות מחומרי השיווק המיושנים והחובבניים שלהם. הן מחפשות למתג עצמן מחדש במטרה לבצע מתיחת פנים בלבד- ללא אסטרטגיה וללא מחויבות.
אל תפספסו את החוויה והתובנות המצפות לכם בתהליך מיתוג מחדש, ראיונות עם לקוחות והבנת הצרכים של הלקוח הובילו חברות רבות להצלחות.

איך צפוי תהליך מיתוג מחדש להשפיע על העסק שלך?

  • תהליך מיתוג מחדש מכריח אותך להתבונן מקרוב  ולענות על שאלות הליבה: מי החברה? איפה אתה רוצה להיות בעתיד? חברות רבות שעברו את התהליך מספרות שמעבר לאסטרטגיה שגיבשו, הם חוו רגשות של התחדשות, ביטחון ומוטיבציה.
  • תהליך המיתוג הציף שאלות ליבה רבות שנבלעו בהמולה של העשייה היומיומית. נכון, חלק מהשאלות כואבות- אך עדיין צריך לענות עליהן.
  • כל החברות העידו על שינויים שחוו במהלך המיתוג ולאחריו. העובדים נראו יותר נמרצים, מתואמים יותר ונרגשים מהחברה.
  • בעוד שמרבית העסקים ראו שיפור ניכר ביכולת להעביר מסרים ולמשוך לקוחות, הם לא צפו את השינוי בגיוס עובדים, בגיוס משקיעים וביצירת שיתופי פעולה.
  • מיתוג מחדש הגביר את האמון של הלקוחות הנוכחיים תוך שהם חוזרים ומשתמשים בשירותי החברה. 

למעשה, היתרונות הללו לא צריכים להפתיע אותך. אחרי הכל, מיתוג טוב צריך להחליף בילבול בבהירות. מיתוג צריך לעזור ללכד את החברה סביב חזון משותף ולתקשר את החזון ללקוחות הפוטנציאליים, השותפים העסקיים העובדים והלקוחות. מיתוג טוב צריך לספר את הסיפור של החברה שלך.

איך נראה תהליך מיתוג?

לכל חברת מיתוג יש תהליך משלה אולם הגישה הבסיסית זהה וכוללת 3 שלבים מרכזיים:
  • תהליך אסטרטגי נכון
  • פיתוח שפת המותג
  • שיווק ופרסום המותג

שלב א – שלב האסטרטגיה

חשוב לא לדלג על השלב הזה ולעבור מייד לצד החזותי (לוגו, צבעים, עיצוב אתר).  התהליך האסטרטגי נועד לתת לך מפת דרכים (GPS) לעסק שלך.
  • תהליך אסטרטגי מאפשר לצוות הניהול של המשרד לספק נקודות מבט פנמיות על המותג.
  • הלקוחות הקיימים יעזרו לכם להבין את נקודות החוזק והחולשות שלכם.
  • אפיון הלקוחות הפוטנציאליים יכוון אותך במסרים, ראיון עם לקוחות פוטנציאליים יעזור לך להבין איך אנשים תופסים את המותג הנוכחי שלך ולשפר את התחרות.
  • לקוחות לשעבר יכולים להאיר נקודות חולשה ולתכנן טוב יותר קשרים מתמשכים עם לקוחות.
  • לקוחות אבודים יכולים להצביע על הסיבות להחמצת הזדמנויות עסקיות.
  • היכרות עם המתחרים שלך זו הזדמנות לבדל את עצמך, לזהות הזדמנויות ולבנות יתרון תחרותי.

על מנת לעבור את השלבים הנ״ל בתהליך האסטרטגי, עליך לנהל ראיונות טלפוניים איכותיים, או ראיונות פנים אל פנים, במטרה לקבל תשובות כנות.
במקביל עליך לבצע מחקר תחרותי מקוון על ידי סקירת אתרי האינטרנט של המתחרים ופרסומות.

מחקר מתחרים לאחר שהגדרת רשימת מתחרים, אסוף נתונים רלוונטיים למותג- צבעוניות, סלוגן, מסר מרכזי, שירותים, מאפיינים ויזואליים.
באמצעות חברת המיתוג  ועל סמך המידע שנאסף, ניתן יהיה לפתח את התוצרים הבאים:
  1. הצהרת המיצוב של החברה: פסקה קצרה המתארת את הצעת הערך הייחודית שלך והמיקום שלך ביחס לשוק. מטרתו של המיצוב היא ליצור הגדרה לזהות המותג ולמקם אותו בשוק ביחס למתחרים. זאת בשונה מהמיצוב התדמיתי של החברה שנועד לחבר בין המותג להצהרה המיצובית. ההצהרה נועדה לשימוש פנימי של המשווקים.
  2. סולם של תכונות וערכים שמבדל אותך מול התחרות הדומה
  3. מסמך העברת המסרים, הודעות, התנגדויות לקהלי היעד השונים
  4. ביטוי חזותי ראשוני של המותג שלך
שלב ב – בניית המותג
בניית המותג הוא תהליך מרגש בו העסק שלך לובש צורה וצבעים חדשים. חשוב שתהליך בניית המותג יהיה תואם למפת הדרכים שהופקה בשלב א.
בנה את המותג שלך בסדר הגיוני:
  • אם אתה שוקל לשנות שם, התחל מכאן
  • עיצוב הלוגו והאייקונים במידה ויש צורך בכך
  • עיצוב הניירת, אתר האינטרנט, תבנית למצגת, קטלוג חברה, רשתות חברתיות וכל הכלים הנדרשים לעסק שלך
  • ספר מותג ובו הנחיות מדוייקות לשמירת הניראות של המותג 

שלב ג – שיווק פרסום המותג
לאחר סיום בניית המותג החדש, הגיע הזמן להפיץ את הבשורה. במפת הדרכים קיים פירוט של שבילי הצעידה ורשימת מסלולים אופטימליים. 

תוכנית הפרסום והשיווק צריכה לכלול:
  • השקה פנימית, הצגת המותג לצוות העובדים
  • חינוך ואימון הצוות- הסבר על ערכי המותג, למידת שפת התקשורת החדשה עם הלקוחות
  • השקה ציבורית- הזדמנות לקבלת תשומת לב מלקוחות ושותפים פוטנציאליים. 

ברנדוויז מתמחה במיתוג ושיווק עם ותק וניסיון של 25 שנה. אנו מובילים חברות בתהליכי מיתוג על מנת לעזור להן לגדול ולמקסם את הערך שלהן. תהליכי המיתוג שלנו כוללים מחקר ואסטרטגיה ופיתוח שפת המותג, תוך הפגנת רמת ביצועים גבוהה. 



נושאים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

למה העסק שלך צריך מיתוג?
איך למתג את העסק ב-9 שלבים?
כמה עולה מיתוג?
ביבליוגרפיה: The Brand Gap by Marti Neumeier