איך למתג העסק שלך בעצמך?

מאת: אדי כהן
איך למתג העסק שלך בעצמך?
בניית מותג בולט זו לא משימה קלה ונעשית באמצעות חברת מיתוג.
בחרנו להנגיש את המידע לעסקים קטנים במטרה לסייע להם לגשת לתהליך.
"איך המותג שלי ייראה?"
"איך המותג שלי ייתפס בעיני אחרים?"
"איך הוא ייגרום לאנשים להרגיש?"
"האם זה יחדור לקהל היעד שלי?"
שאלות אלו יעלו כאשר תתחיל לחשוב כיצד לחבר בין המוצרים  או השירותים שאתה מוכר לבין קהלי היעד אליהם אתה מנסה להגיע.
בין אם אתה עסק מתחיל או עסק קיים הרוצה למתג עצמו מחדש, הנה כל מה שאתה צריך לדעת על בניית מותג לעסק שלך. 

מה זה "מיתוג"?

מותג הוא לא רק שם ולוגו שמבדל אותך בשוק רווי מתחרים.
המותג שלך הוא האופן שבו אנשים תופסים אותך בכל מקום שבו הם מקיימים אינטראקציה עם העסק .

מטרת המיתוג היא בראש וראשונה לבדל אותך מול המתחרים ולהעמיד לך ארגז כלים שיווקי.
כאשר אנו חושבים על זה, גם לאנשים יש מיתוג, לכל אחד מאיתנו יש שם, פנים, סגנון, אנו מתקשרים באופן שונה, אנחנו משאירים רושם שונה על אנשים שונים.
כמו כן, לעסקים יש שמות, מוצרים, שירותים, לוגו, צבעים המזוהים עם המותג, גופנים, שפה תקשורתית, ומוניטין – האופן בו הם נתפסים בעיני קהלי היעד.

על מנת לבנות מותג, יש צורך בשמירה על עקביות ועל האישיות אותה אנו רוצים לשדר במטרה לעורר את אותן רגשות בקרב קהלי היעד. מיתוג איכותי ומוצלח צריך להיות בראש ובראשונה מבוסס על סט של ערכים שאתה רוצה שיהיו מזוהים עם העסק שלך.
המיתוג למעשה מאגד את התפישות, הרגשות, החוויות והציפיות שאתה רוצה שהלקוח הפוטנציאלי שלך יחווה כשהוא פוגש במוצר שלך.

כיצד לבנות מותג?

תהליך בניית המותג שלך בעצם מסתכם ב 9 שלבים מרכזיים:
  • מחקר קהלי היעד והמתחרים שלך
  • בחירת האישיות אותה אני רוצה לשדר (ארכיטייפ)
  • החזון העסקי
  • בחירת  שם העסק שלך
  • כתיבת הסלוגן לעסק שלך
  • בחירת הניראות של המותג שלך (צבעים וגופן)
  • עיצוב הלוגו שלך.
  • עיצוב גרפי על פי המיתוג
  • תחזוקה של המותג לאורך זמן
נתחיל עם הנחת היסודות למותג שלך.

שלב ראשון – מחקר, להבין את המקום שלך בשוק

לפני שתתחיל לקבל החלטות ולגבש את המותג שלך, אתה צריך להבין את השוק הנוכחי: מי הלקוחות האידיאליים שלך ומי המתחרים.
שאל את עצמך שאלות שיגרמו לך לחפור עמוק בתוך העסק, שתף אחרים.

ישנן דרכים רבות לעשות זאת:
  • חפש בגוגל את המוצר או את השירות, מפה  ונתח את המתחרים הישירים והעקיפים שעלו
  • דבר עם אנשים שהם חלק מקהל היעד שלך, איזה מותגים הם קונים? למה?
  • עיין באתר וברשתות החברתיות שלהם
  • העזר בגוגל טרנד למיפוי עונתיות ותחרות
  • הבן מי הלקוחות הפוטנציאליים שלך, דרג מהגבוה לנמוך
  • העזר ב- Facebook Audience Insights על מנת לנתח את קהל היעד: תחביבים, תחומי עניין, השכלה, מקצוע ועוד
  • מי המתחרים העיקריים שלך- איזה מותגים מובילים את השוק
מחקר אסטרטגי מקדים הכרחי על מנת למקד ולבדל את המותג שלך.

שלב שני- למקד ולהגדיר את אישיות המותג שלך

המותג שלך לא יכול להתאים לכולם, חשוב למקד את המותג שלך לקהל הרלוונטי אליו אתה רוצה להגיע, לחשוב עליו כעל דמות שיש לה סגנון ואשיות ייחודית.

מהי ההגדרה המיצובית שלי?
נסח במשפט אחד או שתיים את ההגדרה המיצובית שלך, שאל את עצמך מה המטרה השיווקית שמניעה אותך וגזור מכך יעד שיווקי.
לדוגמא: אני רוצה להיות מוביל דעה בתחום, אני אגזור מכך יעד שיווקי להקים אתר אינטרנט מקיף שבו גולשים יוכלו לקבל ידע מקיף, ילמדו על העסק שלי ויחשפו לתחום המומחיות שלי.
על מנת שימצאו אותי בקלות אני צריך לדאוג להופיע בחיפושים החשובים לי בגוגל, לנהל דפים ברשתות החברתיות. לתת שירות מעולה ללקוחות על מנת שיפנו אלי לקוחות מפה לאוזן.

לפני שתתחיל לגבש את ההגדרה המיצובית שלך, עליך לזהות את שלושת מרכיבי המפתח של העסק שלך:
  • בידול, הצעת המכר הייחודית שלי
  • איזה מילים ומטאפורות מתארות את העסק שלי?
  • אלו ערכים העסק שלי מייצג?

בידול- הצעת מכירה הייחודית שלך USP
יש בה משהו שאף אחד מהמתחרים לא מציע (רק אצלכם אפשר לקבל) והוא נתפס כבעל ערך ונחשק על ידי הלקוח.
הבן את ההבדלים בין העסק שלך למתחרים, מה חשוב ללקוחות הפוטנציאליים שלך, איך הם בוחרים את הספק שלהם.
ברגע שאתם מצליחים ליצור הצעת מכר ייחודית, אתם מתחילים להתבלט על פני המתחרים שלכם.

קיימים כמה שיטות לבדל את העסק שלך:

בידול במישור הפונקציונאלי
למצוא שימושיות ייחודית שקיימת רק במוצר שלי

בידול של מומחיות
המוצר או השירות זהה למתחרים, אבל כדאי לפנות אליכם כי אתם נתפסים כמומחים בתחום של הלקוח, יש לכם הצלחות ומוניטין בתחום.

בידול של שירות
נתפסים כחברה אמינה עם שירות לקוחות מעולה, נותנים מוצר חליפי וכו׳

בידול של נישה
המוצר או השירות שלך גנרי, אבל אתה מיתגת את עצמך סביב לנישה.
דוגמא מאמן כושר אישי שמיתג עצמו לנשים בהריון, לאוכלוסיות עם בעיות וכו׳.

בידול של מחיר
המחיר שלכם הכי זול. בידול מסוג זה  צריך להיות מבוסס על רעיון חזק על מנת שיהיה מזוהה רגשית.
לדוגמא קופיקס- קפה ב- 5 ₪ (עלו למודעות בתקופת המאבק הציבורי על יוקר המחיה) , רמי לוי עוף בשקל (נתפס בעיני הציבור כמלאך שבא לדפוק את המערכת)

בידול של המוכר
המוצר זהה למתחרים, אבל תהליך הקניה פשוט ונוח, המיקום הרבה יותר נוח, יש חניה, שעות עבודה נוחות וכו׳

בידול של שירותים נלווים
המוצר זהה למתחרים, אבל השירותים הנלווים שמגיעים איתו טובים יותר: אחריות, זמן אספקה, תמיכה וכו׳

בידול של חיסכון והטבות
לדוגמא: המוצר או השירות חוסך זמן וכסף, עוזר לרדת במשקל, משפר את הבריאות

על מנת למצור את הצעת המכר שתהיה ייחודית לי וגם נחשקת בעני הלקוחות, צרו רשימת יתרונות שאתם יכולים להציע על פי כל אחד מסוגי הבידול הרשומים למעלה.
מול כל שורת בידול דרגו מה יותר חשוב לקהל שלכם, רשמו מספר בין אחת לעשר.
במידה וחלק מהיתרונות קיימים אצל המתחרים, מחקו אותם מהרשימה.
מה שנותר, אלו הדברים שיופיעו בהצעת המכר הייחודית שלי.
עכשיו, תעברו על הטקסטים השיווקיים שלכם ושלבו אותם במסרים הפרסומיים.

אלו מטאפורות, מילים או מושגים מתארים את המותג שלך?
לחשוב על המותג שלך כמטאפורה, כדמות אנושית, יעזור לך לתאר את האיכויות והאישיות של המותג.
לדוגמא אם המותג שלך היה בעל חיים, איזה חיה הוא היה ולמה? אם המותג שלך היה רכב, איזה רכב הוא היה ולמה?
רשמו על דף את כל המילים והאסוציאציות שעולות לכם לראש כשאתם חושבים על העסק שלכם.

אלו ערכים ואמונות העסק שלי מייצג?
ערכי העסק, בדומה לערכי האדם, מהווים חלק משמעותי בתהליך המיתוג.
מערכת הערכים של העסק מבדלת ומעצבת את אשיות המותג.

אז איך מגדירים את ערכי הליבה של העסק שלך?
הגדירו רשימה של חמישה ערכים במבטאים את ״האני מאמין ״ של העסק שלך.
הערכים משתנים מאדם לאדם ומעסק לעסק על פי תפיסתכם האישית.

דוגמא לערכים הומניסטיים:
אדיבות, אהבת הזולת, אינטימיות, אנושיות, דו קיום, הגינות, נאמנות, נתינה, שוויון. אכפתיות

דוגמא לערכים פנימיים:
צדק, אמת, אומץ, יצירתיות, אופטימיות, התמדה, משפחה, התלהבות, אושר, בחירה, אמונה

דוגמא לערכים חיצוניים (ערכים שמגדירים אותנו ביחס לאחרים)
עושר, תדמית, יוקרה, עליונות,  השפעה, נגישות למשאבים, שליטה, ריכוזיות, הובלה, בידול, ניהול

הערכים הם מגנט המושך אל תוך חיינו את האנשים המתאימים החולקים אתנו את רעיון משותף.
דרגו את הערכים בסדר חשיבות ובדקו שהערך הראשון אינו מכיל את האחרים.
כעת, בדקו כיצד הערכים שבחרתם תואמים לעסק שלכם: אם בחרתם בחדשנות, הסבירו כיצד חדשנות באה לידי ביטוי בעסק שלכם. האם אלו פיתוחים חדשים או יישומים חדשים למוצרים קיימים.
האם שרות הלקוחות שלכם יתקשר בדרך חדשנית.
אם סט הערכים ברורים ומשקפים נאמנה את העסק שלכם, הטמיעו אותם לאורך כל שדרת המנהלים, העובדים וכל שרשרת האספקה.

שלב שלישי- חזון עסקי

חזון עסקי הוא מסמך המראה את הכיוון אליו שואף להגיע העסק. החזון משמש כמצפן המכוון אנשים חזרה לדרך בשעת משבר או צומת דרכים.
חזון עסקי יכיל את המטרות, השאיפות, ערכים, עקרונות והחלומות של בעלי העסק.

ממה החזון העסקי מורכב?
החזון העסקי מורכב מרשימה של שאלות שעוזרת לך להתגבש להלן הרשימה:
  • לאן אני רוצה להגיע? מה מטרת העל שגורמת לי לקום כל בוקר לעבודה, איך המוצרים או השירותים שלי יטיבו עם האנושות
  • למה הקמתי את העסק מלכתחילה? מה המשמעות של העסק עבורי
  • איך אני משנה את העולם לטוב יותר? איזה מהאהבה ומהכישורים שלך רצית להעביר הלאה
  • מה אני רוצה להעביר לדורות הבאים? מה פילוסופיית החיים שלי, מה המטרה שמחזיקה אותו קיים, איך אני רוצה שיראה בעוד עשרות שנים
  • לאיזה קהלים העסק מכוון? צעירים, מבוגרים, נשים, גברים, ילדים
  • מה הערכים שמנחים אותי? מעבר לשורת הרווח, איזה ערכים אני רוצה להנחיל, במה אני רוצה להועיל ללקוחות.
  • מה השאיפות שלי? לאן אני רוצה להתפתח בהיבט האישי והעסקי
  • מה החלום הגדול שלי? העיזו לחלום, היו יצירתיים ופתוחים ושלבו את החלום ברשימת היעדים, התת מודע יכוון אתכם לשם.

שלב רביעי- בחרו שם לעסק

כבר אמרנו שמותג הוא יותר משם ולוגו, האשיות, המוניטין של המותג שלך הם מה שיקבעו את המשמעות של השם שלך.
שם צריך להיות זכיר, קליט קצר וקולע. רצוי להתמקד בהגדרות אשיות המותג שלך.
השם צריך לבדל אותך מאחרים ולהיות חלק מתהליך המיתוג.
בעידן הדיגיטלי, בדוק אם השם שבחרת תפוס באינטרנט ומה מידת התחרות.

שלב חמישי- בחר את צבעי המותג  והטיפוגרפיה שלך

לאחר שבחרת שם, הגיע הזמן לבחור את הצבעוניות והגופנים בהם תשתמש בכל חמרי המיתוג שלך.

בחירת צבע
צבעי המותג שלך לא רק משפיעים על המראה החיצוני שלך, לצבע יש משמעות רגשית הם עוזרים לך לבטא את התחושה והמסר שאתה רוצה להעביר.
אתה רוצה גם לבדל עצמך מהמתחרים הישירים שלך באמצעות הצבע.
בחירת צבע אינה מדע מדוייק אך יכולה לעזור לך לבחור

מיתוג באמצעות צבע

ראה אינפוגרפיקה המתארת את הקשר בין צבע לרגשות

בחירת הטיפוגרפיהבחר 2 גופנים לכל הפחות, אחד עבור טקסט שוטף והאחר עבור הכותרות.

שלב שישי- כתוב סלוגן

סלוגן משמש אותך באתר האינטרנט, ברשתות החברתיות, בפרסומים, בכרטיס ביקור.
סלוגן טוב הוא קצר, קולע ומעביר במספר מילים רעיון שלם.מקובל לשנות את הסלוגן בהתאם לאבולוציה השיווקית של העסק.
דוגמא לסלוגנים:
נייק- Just do it
רדבול - Redbull gives you wings

שלב שביעי- עצב את הלוגו שלך

עיצוב הלוגו הוא כנראה אחד הדברים הראשונים שעולים בראש כאשר אתה חושב על בניית מותג.
באופן טבעי, אתה רוצה לוגו ייחודי, קל לזיהוי, מותאם לכל הגדלים.
חשוב היכן אתה צריך למקם את הלוגו ובדוק אם הוא קריא בגדלים השונים.
עיצוב לוגו יכול להיות בנוי סביב הטיפוגרפיה הטקסטואלית של השם בלבד או לשלב סמל.
על מנת לעצב לוגו ייחודי מומלץ לפנות לסטודיו לעיצוב גרפי מקצועי.

שלב שמיני- עיצוב חמרי המיתוג של העסק שלך

עיצוב גרפי לחמרי המיתוג כוללים החל מניירת חברה, כרטיסי ביקור, חתימת מייל, עיצוב קטלוגים, פרסומים, אתר אינטרנט, ניוזלטר וכו׳

שלב תשיעי- תחזוקה של המותג לאורך זמן

בניית המותג לא מפסיקה עם עיצוב הלוגו והסלוגן, על המותג להתקיים ולהיות עקבי בכל מקום שבו יש ללקוחות שלך אינטרקציה אתך.
בנה את המוניטין שלך לאורך זמן וחשוב לדעת כי לעולם לא תהיה לך שליטה של 100% על האופן שאנשים תופסים את המותג שלך.

המלצה ליצור ספר מותג המכיל את כל החוקים שקבעתם.

אני מקווה שקיבלת כלים ראשוניים שיעזרו לך להתחיל עסק משלך.