מונחי מיתוג בשפה שכל אחד צריך להכיר

מאת: אדי כהן

מה זה מיתוג?

במילים פשוטות, המותג שלך הוא ההבטחה שלך ללקוח שלך. זה אומר להם למה הם יכולים לצפות מהמוצרים והשירותים שלכם, וזה מבדל את המוצרים או השירותים שלכם לעומת המתחרים שלכם. המותג שלך נגזר ממי שאתה, מי אתה רוצה להיות ואיך אנשים תופסים אותך. מה אומרים עליך מאחורי הגב?

אסטרטגיית מותג אפקטיבית נותנת לך יתרון מרכזי בשווקים תחרותיים יותר ויותר.

תהליך מיתוג לא חייב להיות נושא מורכב וקשה להבנה. למעשה, תחום המיתוג יכול להיות פשוט, קל להבנה וקל ליישום עבור יזמים ועסקים קטנים.

ריכזנו עבורכם מונחי מיתוג נפוצים בתהליך מיתוג:

  • "משימה" (mission) הגדרת המשימה על ידי השאלה "למה אתה קיים"
  • "חזון" (vision) על ידי השאלה "מה אתה שואף להיות?"
  • ״מותג״ (brand) תפיסה רצויה של המותג, חווית הלקוח במפגש הראשוני עם המותג. ישנם שלבים רבים למפגש עם המותג, החל במודעות ומסתיימים בנאמנות. יש באפשרותנו לפתח תפיסה רצויה באמצעות תהליך מיתוג.
  • ״מיתוג״ (branding) מיתוג הוא התהליך ליצירה וניהול התפיסה הרצויה (או המכוונת).
  • ״הבטחת המותג״ (Brand Promise) הבסיס הרעיוני של אסטרטגיית המותג. הבטחת מותג היא ערך או חוויה שלקוחות החברה יכולים לצפות לקבל בכל פעם שהם מתקשרים עם אותה חברה. ככל שחברה יכולה לעמוד בהבטחה זו, כך ערך המותג יהיה חזק יותר במוחם של הלקוחות והעובדים.
  • ״נקודת מבט״ (point of view) נקודת מבט היא אסטרטגיית בעלת ערך המאפשרת לחברות להתחבר לתודעת הצרכנים. נקודת מבט חזקה היא דרך נהדרת למתג ולבדל את עצמך, מבליטה את אישיות המותג, האותנטיות והאינדיבידואליות של המותג.
  • ״מאפייני המותג״ (Brand Attributes) הם ערכי הליבה המגדירים את האופי הכללי של החברה, מערך היסודות והמאפיינים הייחודי המיצגים את מהות המותג: התכונות הפיסיות, האופי והאישיות של המותג בשוק ובמוח של הלקוחות.
  • ״ערך המותג״ (Brand Value) מיתוג טוב מעלה את ערך החברה, מספק לעובדים כיוון ומוטיבציה, ומקל על רכישת לקוחות חדשים.
  • ״הצעת הערך״ (Value Propositions) הצעת ערך היא אמירה העונה על ´למה´ מישהו צריך לעשות איתך עסקים. היתרונות היומיומיים המרכזיים שהעסק והמותג מספקים ללקוחות. עליו לשכנע לקוח פוטנציאלי מדוע השירות או המוצר שלך יהיו בעלי ערך רב יותר עבורם מאשר הצעות דומות של המתחרים. את הצעת הערך יש לתקשר לכל רוחב החברה באופן אחיד.
  • ״מטריצת מסרים״ (Messaging Matrix) נקודות תקשורת מרכזיות התומכות בהצעות הערך. כוללת מסר מרכזי ראשי וסדרת מסרים משניים שיגרמו ללקוח להתייחס למותג שלכם ולשכנע אותם לרצות לקנות מכם.
  • ״הוכחות״ (Proof Points) עובדות,עדויות, המלצות, סיפורי לקוח או נתונים סטטיסטיים התומכים בהצעות הערך ובמסרים של המותג המובילות את הלקוח להאמין לנו.

דוגמאות עבודה