איך למנף את משבר הקורונה להצלחה עסקית?

מאת: אדי כהן
איך למנף את משבר הקורונה להצלחה עסקית?

הנחות יסוד

בסופה של תקופת הכאוס הנוכחית שהביא נגיף הקורונה, תזרח השמש אך ורק על עסקים שיערכו כבר היום למצב החדש. מי שלא יערך נכון וישב על הגדר  ייעלם.

צפויה חזרה לשגרה מדורגת אך לא ידועה מראש – לא בשליטתנו, חוסר וודאות. אנחנו לא חוזרים לנקודת ההתחלה שלפני המשבר. צפויה תקופה של חוסר יציבות כלכלית וקריסה של עסקים. מותגים חזקים עם חזון ברור ישרדו. התייצבות הדרגתית צפויה עד מחצית 2021. החזרה לתעסוקה תהיה הדרגתית אך לא לנקודת המוצא בה היינו.

אפשרות להתפרצות מחודשת וסגירה ומגבלות חדשות על עסקים. לקוחות יאמצו לעצמם הרגלי צריכה חדשים בעיקר באון ליין. זה הרגע המושלם ליצור הזדמנויות חדשות לעסק שלך.

למנף את המשבר להצלחה עסקית ולקחת אחריות

איפה המשבר תפס אותך? איך אתה מתמודד? ההתמודדות עם חוסר הוודאות, החרדה האישית והחרדה לגורל החברה שלנו יכולות לשתק אותנו. כשאנחנו נתקלים בהם אנחנו נבהלים ולא לגמרי יודעים איך לפעול. 

בתור בעל עסק בעצמי, אני יודע כמה התקופה הזו יכולה להיות מפחידה. במקביל לכך, הניסיון לימד אותי שאפשר למצוא בכל משבר הזדמנות.

צאו מהאבל. במקום לבזבז אנרגיה על כעס, התבכיינות, קורבנות ודיכאון, זה הזמן לחזק את העסק לעצור ולתכנן אסטרטגית את היום שאחרי.
קבלו החלטות, בנו תסריטים ודרכי פעולה שונות: תחזית פאסימית, תחזית ריאלית ותחזית אופטימית.

הקורונה מעצימה את המשבר והחולשות של העסק, זה הזמן לבנות עסק מדוייק ואפקטיבי יותר ללא מכונות הנשמה מהמדינה.
חישבו שאתם במערבולת בים, במקום להתנגד לזרם תנו למערבולת לסחוף אתכם וצאו מהצד השני. בעסק, קחו צעד אחורה ונצלו את ההפוגה להתארגנות מחדש ליום שאחרי.

חזקו את מערכת היחסים עם הלקוחות שלכם

בתקופה הקרובה, העסק של כולנו עומד להשתנות מקצה לקצה. בתקופה זו חשוב לזכור כי הסיבה שהלקוחות שלכם קונים מכם היא ה-DNA  העסקי שמייחד אתכם.

תקופה כמו זו, בה העסקים נמצאים במצב של חוסר ודאות, היא הזמן הטוב ביותר של המותגים לתקשר עם לקוחותיהם, להעביר להם תכנים מקצועיים ולספק להם המלצות ופתרונות ליום שאחרי אשר יאומצו ע"י העסקים בכדי לשמור על קשר רציף עם הלקוחות.

  • שלחו דיוור ישיר, קיימו וובינארים או פגישות זום.
  • נסו לייצר ללקוחות שלכם תמונה של ודאות, היכנסו לנעליים של לקוחותיכם.
  • ההשקעה בלקוחות הקיימים עדיפה מהניסיון להביא חדשים.
  • יחד עם זאת, שחררו לקוחות מעיקים ובזבזני זמן.
  • נצלו את הזמן הפנוי כדי לחשוב אסטרטגיה לחשב מסלול מחדש ולעשות סדר
  • הפכו את הזמן הפנוי שקיבלנו, מבלי שרצינו, להזדמנות אדירה. נסחו מחדש את האסטרטגיה העסקית והשיווקית.
  • בנו דרכי פעולה אפשריות. חשבו אסטרטגיה ולא טקטיקה.

בנו 3 אסטרטגיות:

  • אסטרטגיה לניהול המשבר, אסטרטגיה ליציאה מהמשבר ואסטרטגיה ליום שאחרי.
  • השלימו פערים וחסרים שיווקיים.
  • בחנו את החומרים השיווקיים שלכם בדגש על הסביבה הדיגיטלית.
  • עשו רשימה, כל מה שאני חייב לעשות בעסק ודחיתי עד היום.
  • ערכו מחדש את מודל ה- SWOT והתמקדו במה שאתם טובים בו ובהזדמנויות.
  • אתרו ספקים טובים.

ההזדמנות החדשה

הקלישאה ״לעשות מלימון לימונדה״ עובדת.

זו הזדמנות להחזיר את העסק לנקודה בה אנחנו רוצים להיות. בואו ניצור לנו עתיד חדש, לא לפחד להעז, העתיד שלכם בשליטתכם. 

"הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא להמציא או לחולל אותו" (פיטר דרוקר) 

בצעו סקר לקוחות ומיפוי צרכים, בררו מה הצרכים, מה הפחדים שלהם, מה החלומות שלהם.

מלאו טבלה 
צרכים פחדים חלומות




כיצד מתכננים את החזרה לשגרה?

שלב א׳ - העסק טרום המשבר
בחינת העסק שלכם לפני המשבר, מה הייתם רוצים לשנות? מה החולשות של העסק שלי?

צרו טבלה
מה הייתי רוצה לשנות בעסק שלי? מה הפעולות הנדרשות לבצע על מנת לשנות?



שלב ב׳ – העסק בזמן המשבר
מה למדתי על עצמי ועל העסק שלי בזמן משבר הקורונה? מה החוזקות שלי?

צרו טבלה
נקודות לשימור בעסק שלי נקודות לשיפור בעסק שלי



שלב ג׳ – ההזדמנות החדשה
  • איך עומדת להיראות הסביבה העסקית החדשה שלי?
  • הבינו כיצד המשבר ישפיע על הענף?
  • מה עשו המתחרים שלי בזמן הקורונה?
  • מה עומד להשתנות?
  • מה ההזדמנויות החדשות שאני מזהה? 

צרו טבלה
דברים שעומדים להשתנות? כיצד אתמודד מולם?




הזדמנויות חדשות כיצד אממש את ההזדמנויות החדשות?




שלב ד׳ – בחינה פיננסית
  • בחינה פיננסית של מצבי, בחינת חוסן כלכלי, מקורות אשראי.
  • בניית תזרים מזומנים חדש, מימוש מענקים והלוואות מהמדינה.
  • למקד מאמצי גבייה- עדיף לפרוס חובות ללקוחות מאשר לתבוע ולאבד לקוח.
  • בחינת מלאים, בחינת ספקים.
  • בחינת הוצאות.
  • בניית מוצרים ושירותים חדשים מותאמים.
  • בחינת שירותים ומוצרי און ליין.
  • בחינת מעבר חלקית לעבודה מרחוק באמצעות פרילנסרים.
  • זהירות יתר בעבודה עם לקוחות חדשים, להבטיח את התשלום.

שלב ה׳ – בניית תוכנית הפעלה והגדרת מטרות
  • יעדים מדורגים לחזרה לפעילות במתכונת החדשה.
  • חזרה מדורגת של כוח אדם.
  • תחזית מכירות מעודכנת.
  • תוכנית שיווקית מעודכנת – זה בזמן למתג ולהגדיל את הנוכחות באון ליין.
  • יצירת שיתופי פעולה חדשים.
  • בניית תוכנית מגירה להתפרצות מחודשת של הנגיף.

כוח אדם
החרדה משותפת להנהלה ולעובדים, אלא שגורל החברה והצלחתה  תלויים גם בעובדים. ודאו שהעובדים מחוברים למטרות של החברה, רתמו אותם.
  • בחינה מחדש של הצורך בכל אחד מהעובדים.
  • בניית תוכנית פעולה להחזרה מדורגת של העובדים.
  • שיח מחודש על תנאי העסקה – חזרה מדורגת לתנאים לפני המשבר.
  • מתכונת חדשה להעסקה – עבודה מהבית, פיצול, משמרות.
  • ניהול ומעקב אחר העבודה מהבית באמצעות כלים כגון toggl.

איך להרוויח יותר אחרי המשבר?

זה הזמן לחזק את המותג, לשווק ולהשפיע. בזמן שהרוב מצמצמים פעילות אתם יכולים לנצל את ההזדמנות ולפרוץ קדימה ולהשחיז את הגרזן.
נצלו את המומנטום בו מרבית העסקים שרויים בתרדמת קורונה.

מיתוג ושיווק
  • מותג מעניק ביטחון, זכרו דווקא בתקופה של אי וודאות עסקים יעדיפו לקנות ממותגים.
  • בימים שכולם מסוגרים האינטרנט הוא החבר הטוב ביותר, זמן החשיפה שלכם גדל ומחירי הפרסום והפעילות הדיגיטלית יורדים.
  • גם אם ה- ROI   שלכם לא חיובי תרוויחו מיתוג והשפעה אשר שווה יותר מרווח לטווח הקצר.
  • שיווק באינטרנט משמעותי מחזק את המותג.
  • הזדמנות למתג את העסק מחדש, לחדד מסרים ולבנות אסטרטגיה שיווקית מותאמת.
  • תנסו להבין ולחדד את היתרון היחסי שלכם.
  • לחדד את השאלה, מדוע עסקים יקנו מכם?
  • זה הזמן לחזק את המותג, טפחו את האמון והנאמנות במותג.
  • צרו קשר עם הלקוחות הקיימים, יעזור לכם בהנעה מהירה של העסק.
  • בחינת קהלים חדשים לשירותים ולמוצרים שלי כתוצאה משינוי הרגלי צריכה.
  • הגדרה מחדש של שעות העבודה, תנו מענה גם אחרי שעות העבודה המקובלות.
  • אתרו קהלים חדשים להזדמנויות החדשות.
  • דייקו את קהל היעד.
  • שפרו והגדילו את הנוכחות שלכם באונליין.
  • הגדילו את המכירות באונליין.
  • הכינו תשתית שיווקית לעידן ״הפוסט קורונה״.
  • זו הזדמנות להכפיל יכולות במיתוג ובשיווק.

שרות לקוחות
  • שיפור מיומנויות מכירה ופיצוח שיחת הטלפון הראשונה.
  • ספקו ללקוחות דרכים רבות ליצור אתכם קשר.
  • שיפור יכולות לתת מענה מהיר.
  • זמן תגובה מהיר במתן הצעות מחיר.
  • הרחבת שעות הפעילות, לקוחות יעבדו במשמרות.
  • שמירה על קשרי לקוחות פנים מול פנים באמצעות  טכנולוגיה דיגיטלית כגון zoom.
  • חשוב ליצור עמדת zoom מקצועית עם תאורה ורקע מתאים עסקית. 

לסיכום קשה לדעת בוודאות מתי החיים שלנו יחזרו למסלולם ובעיקר קשה לנבא מה יהיה מסלול החיים ביום שאחרי הקורונה.
היערכו כבר היום למצב החדש וזכרו "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא להמציא או לחולל אותו" (פיטר דרוקר) 


כלים נוספים שיכולים לעזור לך

מיתוג עסקי
האם העסק שלי צריך מיתוג מחדש?
שיווק דיגיטלי 360
איך להכין תוכנית שיווקית?
צ׳ק ליסט למיתוג העסק

ה

דוגמאות עבודה