איך לשפר את המותג והשיווק שלך לקראת השנה החדשה

זהו, נגמרה לה עוד שנה ואיתה מגיעים סיכומי שנה ותוכניות לשנה הבאה. אם להיות כנים, השיווק היום הרבה יותר מתוחכם ממה שהוא היה פעם. בעבר, עסק קטן ומקומי, היה משתמש בעיקר בפרסום במקומונים, תחנות רדיו מקומיות או מחלק פלאיירים בתיבות הדואר.

אם אנחנו מסתכלים על השיווק של היום, פרוסות בפנינו כל כך הרבה אפשרויות שיווק שונות ולבעלי עסקים קטנים כגדולים יש הרבה יותר שליטה על מה קורה. למה? כי עולם הדיגיטל הביא איתו את השיווק המדיד. לפני עידן הדיגיטל, השיווק היה נמדד פעם בשנה בסקר נכסיות מותג אם בכלל ובין רבעון לרבעון בסיכום ההכנסות.

אבל עם כל כך הרבה אפשרויות, מודלים ואסטרטגיות, איך נדע במה לבחור? המאמר שלפניכם סוקר את כל השלבים למיתוג עסקי ולשיווק נכון ב-2023. קריאה מהנה!

ראשית, מנתחים את המותג שלנו

אין ספק שאתם מכירים את המותג שלכם ממש ממש טוב, כנראה הכי טוב. אבל כדי לדייק את עצמכם, כדאי להתחיל את תהליך האסטרטגיה עם מודל SWOT:

S-strength (חוזקות)
עשו רשימה עם כל החוזקות של העסק שלכם, מה הדברים שאתם הכי טובים בהם וממה הלקוחות שלכם מרוצים עד כה. פרגנו לעצמכם זה לא הזמן להצטנע.

W-weakness
מה החולשות שלכם? איפה אתם מרגישים שאתם מפספסים את הקהל שלכם ולמה לקוחות לא מרוצים יצאו בתחושה הזאת?

O-opportunity
מה ההזדמנויות שיש לכם היום בשוק? לדוגמא אם אתם מותג שעובד עם מפעלים ירוקים ומגמת הקיימות מתחזקת, תוכלו להתחיל ולשים את זה בפרונט של השיווק שלכם.

T-threats
מה האיומים שיש היום בשוק שלכם ואיך אפשר להדוף אותם?

מודל SWOT הוא אחד המודלים החשובים ביותר בשיווק ובכלל בפיתוח עסקי. המודל ישפוך הרבה אור על העסק שלכם. המטרה העיקרית במודל הזה זה לנסות ולפתח איך להפוך את האיומים להזדמנויות ואת החולשות לחוזקות.

שנית, בונים אסטרטגיה

לפני שאנחנו רצים ומתחילים לשפוך כסף על שיווק, צריך להבין תחילה לאן מכוונים. אז ממה מתחילים? מתוכנית שיווק. תוכנית השיווק תכלול כמה דברים:
  1. קהלי היעד
    מי קהלי היעד שלכם? אם התשובה היא כולם, אז אתם מפספסים. תחשבו על זה ככה, נכון שכולם אוכלים גבינה, אבל האם כולם קונים גבינה? אתם תרארו ילד בן 4 מגיעה לסופר ורוכש גבינה כי הוא רעב? ככל הנראה לא.
    כשאנחנו חושבים על קהלי יעד אנחנו צריכים לקחת בחשבון כמה דברים:
    • מי הגורם המשלם?
    • מי בסוף זה שמוציא את הארנק ומבצע רכישה? מי הגורם הצורך? האם מי שקונה הוא גם זה שמשתמש או שהוא קונה עבור מישהו אחר? 
    • מה הגיל של הקהל העיקרי שמבצע רכישה? (לפחות 60% מהקהל)
    • מה המגדר של הקהל העיקרי שמבצע רכישה?
    • מה המצב הסוציואקונומי שלו?
    • מה המצב המשפחתי שלו?

    תראו, בסופו של דבר, חשוב שתתמקדו בקהל העיקרי שלכם. אם 60% מהקהל שלכם הוא גברים בגילאי 25-45 אולי לא כדאי שהצבע שמוביל את המותג שלכם יהיה ורוד. נכון אנחנו כבר ב-2023 וגם גברים אוהבים ורוד, אבל בואו נודה באמת, יש צבעים אחרים שיותר מתכתבים עם המגדר הזה.

    חשוב להבין בדיוק מי הלקוח הפוטנציאלי שלכם שברוב המקרים גם יבצע רכישה ואליו לכוון. תחשבו לעומק מי הוא, איך קוראים לו איפה הוא גר, ממש כל פרט. על בסיס זה תבנו את השפה העיצובית והטקסטים שלכם. לדוגמא, אם אתם מכוונים לקהל שהמצב הסוציואקונומי שלו גבוה ומדובר על מותג פרמיום, הוא לא יכול "לדבר" בשפה עממית.

  2. מי המתחרים שלכם?
    מי המתחרים העיקריים שלכם בשוק? נסו לחשוב מלמעלה, מה האלטרנטיבות של הלקוח הפוטנציאלי שלכם. לאחר שסימנתם את המתחרים העיקריים והמשניים שלכם, הגיע הזמן לחקור לעומק בדיוק מה הם עושים.
    • מה הערוצים בהם הם פועלים? פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק בלוג ועוד.
    • מה המיצוב שלהם בשוק? מותג אהוב או לא אהוב, מוצרים איכותיים, רמת מחיר, מבצעים וכד'.
    • מה החזון והערכים שלהם? לאן הם מכוונים ואיפה הם רוצים להיות?
    • שימוש במובילי דעה או משפיענים – עם מי הם עובדים?
    • איך האתר שלהם בנוי ומה הוא משדר?
    • מה היתרונות וחסרונות של המתחרים שלכם?

  3. המקום אליו אתם מכוונים
    אז אחרי שהבנתם מי קהלי היעד שלכם ומה המתחרים בשוק עושים, זה הזמן להתחיל לעבוד על השיווק שלכם. נסו למצוא את "החלל הריק" אליו אתם יכולים להיכנס בהתאם ליתרונות שלכם.

    באופן כללי, כמעט לכל מותג יש "זירה" עליה הוא תפס בעלות. זה יכול להיות מחיר, איכות, קיימות, שירות או כל דבר אחר שיהיה הערך המוביל שלכם. אבל, חשוב שהמוצר או השירות יתכתב עם השיווק. אם אתם בוחרים לשאת את ה"איכות" על דגלכם, אתם לא יכולים למכור מוצרים באיכות ירודה. שיווק לא יכול להיות שקרי, הוא חייב להתבסס על המותג עצמו.
    לאחר שזיהיתם זירה שמצד אחר הקהל צמא לה ומצד שני היא לא רוויה במתחרים, הגיע הזמן להתחיל לפעול ולהתקדם לתוכנית שיווק.

  4. סקר נכסיות מותג \ שאלון צרכנים
    בעיקרון, זאת הדרך הטובה ביותר ללמוד ולהשתפר, להבין איפה אתם נמצאים על הסקאלה ולהסיק מזה מסקנות. סקר נכסיות מותג בתחילת השנה, מאפשר לכם להבין בסוף השנה, האם השגתם מטרות שיווקיות שלא נמדדות בהכנסה.

    לדוגמא, אם בסקר נכסיות מותג רק 3% מהנשאלים חשבו עליכם, ככל הנראה אתם צריכים לחזק את המודעות למותג. מודעות למותג זה מדד איכותני ולכן ניתן למדוד אותו רק בסוף שנה, או בסקר נכסיות מותג רבעוני או חציוני.

הצבת יעדים

כל תוכנית שיווק חייבת להתחיל ב-KPI's כדי להבין לאן אנחנו רוצים להגיע בסוף. המטרות צריכות להתחיל ברמה שנתית, לפרוט אותן לרמה הרבעונית ואז לרמה החודשית. חשוב שתדעו לעקוב בכל חוד כמה התקדמתם למען המטרה בסוף השנה.
איזה מטרות שיווקיות יכולות להיות לנו?
  • הגדלת המכירות ב-X%
  • הגדלת הטראפיק לאתר ב-X%
  • הגדלת כמות הנרשמים לדיוורים ב-X%
  • כמות לידים לאיסוף עד סוף השנה
  • הגלת עוקבים ברשתות החברתיו
  • הגדלת מועדון הלקוחות שלנו

יש עוד מטרות רבות שאתם יכולים להציב, הכל תלוי איפה אתם רוצים להיות. כמובן שמטרת העל לאורך כל הדרך היא הגדלת ההכנסות באופן כללי. אם בא לכם להרחיב קצת, יש כאן שני מאמרים נפלאים בנושא: 'כיצד להגדיר יעדי שיווק SMART.

הכירו את השיווק המודרני

אז אחרי שהכרנו את העסק שלנו לעומק, הבנו מי הקהלים אליהם אנחנו מכוונים ומה היעדים שלנו לשנה הקרובה, הגיע הזמן להתכנס לדרכי פעולה. הצרכנים היום חכמים יותר, ביקורתיים יותר ודורשים יותר. לכן, דרכי הפעולה שלכם צריכות להתאים לצרכנים:

שיווק מותג brand-marketing
אז נכון, בסופו של עניין המטרה של כל עסק היא למכור. אבל צריך קודם כל לייצר נחשקות למותג, אחרת למה שיקנו אתכם ולא את המתחרים. בניית מודעות ומעורבות למותג. היא חלק חשוב עד בלתי נפרד מההכנסות שלכם. כדי שגולש יהפוך ללקוח, צריך לייצר מודעות למותג, ליצוק אליו ערכים וליצור צורך ונחשקות. 

חווית המותג brand experience
לקוחות היום דורשים שהמותגים יתנו ערך אמיתי, זה יכול להיות בתרומה לקהילה, זה יכול להיות ערך של קיימות, או כל ערך אחר שהמותג שלכם ישא על דגלו. לצד זאת, לקוחות דורשים פרסונליזציה, כמה שתהיו יותר מדויקים עם שיווק מותאם אישית ללקוח, ככה יש יותר סיכוי להמיר אותו. לדוגמא, קמפיין פייסבוק עם המוצרים שהגולש השאיר בעגלה ובליווי טקסטי מותאם. 

האנשת המותג Humanizing your brand
אסטרטגיות שיווק המשלבות מיתוג וסיפורים או במילים מקצועיות, Story-telling . עם כל כך הרבה הפרעות שמסיטות את הקשב של הגולש, אתם צריכים להיות בולטים ולעורר רגש, אחרת הגולשים ישארו אדישים למסרים שלכם. המותג צריך לספר סיפור כלשהו ולספר אותו בכל ערוצים המדיה שלה 360.

אחריות חברתית ומוניטין
יש מלא מוצרים מדהימים בחוץ. אבל, מוצר נהדר כבר לא מספיק כדי להבטיח מכירות ולקוחות נאמנים. הצרכנים של היום בזים לחוסר אחריות תאגידית ומחפשים מותגים התואמים את האמונות וערכים שלהם.לדוגמא, ע"פ מחקרים, יותר ממחצית מהצרכנים בארה"ב מביאים כעת בחשבון ערכים בבחירות הרכישה שלהם. יתרה מכך, 66% מהצרכנים מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים של מותגים שמפגינים מחויבות חברתית.

איך עושים את זה?
  • קידום אריזות למחזור
  • מבצעים המפיצים מודעות לנושאים חברתיים
  • הפניית חלקים מהרווחים לצדקה
  • הפעלת קמפיינים של אחד לאחד כדי לתרום מוצרים לנזקקים
  • קיום שירותים או פעילויות קהילתיות בחסות החברה
  • קידום סחר הוגןדוגל בצדק חברתי

ויש עוד המון דרכים נוספות. מה שכן, חשוב לקחת בחשבון שאם אתם לוקחים עליכם אג'נדה עם אחריות חברתית, חשבות לבדוק כל אבן בחברה ולראות שהיא אכן מקיימת את הערכים האלו.

אל תהיו ONE MAN SHOW
כמובן שזה מתייחס גם ל-WOMEN אבל הבנתם את הנקודה. עולם השיווק היום כולל בתוכו כל כך הרבה רבדים, עולמות ותחומים עד שכמעט לא הגיוני שאדם אחד ינהל את הכל, בטח לא יעשה בעצמו. אם אם מחפשים שותפים אמיתיים לדרך, נעים מאוד, אנחנו BRANDWIZ ואנחנו פה כדי לעשות את החיים שלכם הרבה יותר קלים ועם הגעה להרבה יעדים. כבר מעל 25 שנים שאנחנו עוזרים למותגים לצמוח, מוכנים להתחיל לצמוח? הקליקו כאן >>