מה ההבדל בין עיצוב ממשק משתמש (UI) ועיצוב חווית משתמש (UX)

חדש! האזינו לכתבה
בעולם השיווק צורת חשיפת מוצר פיזי וחשיפת מוצר דיגיטלי די דומות במהותן. בשני המקרים יש להתחיל בתכנון מפורט שיכלול התייחסות לחוויה הרגשית של המשתמש ביחס למוצר בכל שלב בשימוש בו. בנוסף, יש להשקיע בחזות החיצונית של המוצר כדי להסב הנאה למשתמשים וליצור בהם רגש חיובי כלפיו. שני התהליכים הללו בעולם שיווק המוצרים הדיגיטליים מכונים: UX ו-UI.

נניח והקומקום החשמלי שלכם נשבר

חוויית משתמש היא אחת מהבאזוורדס היותר לוהטות בעולם השיווק הדיגיטלי. כיום כשחברה מעוניינת להשיק אתר אינטרנט חדש, אפליקציה או פיתוחים טכנולוגיים אחרים הרי שאסטרטגיית המיתוג שתיבנה לצורך כך תשאף לייצר חוויית משתמש חיובית כמנוע שיווקי ליצירת לידים ולהמרה.
חוויית משתמש מורכבת משני אספקטים: צורת השימוש במוצר הדיגיטלי ותפיסת הנראות שלו. אלה למעשה המרכיבים של חוויית המשתמש הנקראים בשפה המקצועית: USER EXPERIENCE / UX - עיצוב חוויית משתמש ו-USER INTERTFACE / UI - עיצוב ממשק משתמש.למען האמת יש בשני המושגים הללו תכונות הגורמות לבלבל ביניהן אולם הן שונות במשמעותן. 
כדי להבין בפשטות מהם שני תהליכי השיווק המשמעותיים של מוצר דיגיטלי הרשו לנו לתאר בפניכם אפיזודה מדכדכת: נניח והקומקום החשמלי שלכם אינו פועל עוד מכל סיבה שהיא ואתם פונים לרכוש אחד חדש. בבחירת קומקום נוסף על זה שבגד בכם תיאבקנה מספר חברות על תשומת לבכם הצרכנית כדי להשפיע עליה.

הן תצענה לכם קומקומים עם תכונות תפעול שונות כמו: רתיחה מהירה, ידית נוחה לשימוש, בסיס יציב ונפח קיבולת גדול - אלו למעשה יעצבו את חוויית המשתמש שלכם או בשפת השיווק: UX. 
אבל זה לא הכל, אם הקומקום שיוצע לכם יהיה פרקטי ונוח אבל בעל חזות מגושמת וציפוי מכוער בסגנון שאבד עליו הכלח אתם תנטשו אותו לטובת ידיד אחר מהמדף. אם נחזור מהמשל לענייננו הרי שעיצוב ממשק המשתמש מתייחס לחוויית הנראות של המוצר הדיגיטלי כלומר ה-UI שלו.

עיצוב חווית משתמש UX - שלבי התהליך

תחום עיצוב חוויית המשתמש עוסק בתחושות של המשתמש לגבי השימוש באתר האינטרנט או באפליקציה. תחושת הלקוח תושפע מפונקציונליות האתר, נוחות הניווט בו וההבנה כי חשבו על צרכיו ודאגו לספק לו אותם. אלו הגורמים לחיבור רגשי חיובי בין הלקוח לבין האתר. כאן מדובר באלמנטים מדידים הניכרים בשביעות רצון הלקוח מהאתר לפי פידבק חיובי, תדירות שימוש והמרות.
כדי ליצור חוויה חיובית יש להתחיל בשלב האפיון. שלב זה כולל מחקר יסודי של תנאי השוק, הכרת המתחרים והכרת כללי המשחק בתחרות בענף. בנוסף יש להבין מהו קהל היעד הרצוי ומי יהיה המשתמש הממוצע באתר. לפי מסקנות המחקר יוגדרו הפרסונות כלומר, קהלי היעד אליהם מכוון המוצר.

בהמשך האפיון תוגדר ארכיטקטורת מידע התואמת את תוצאות המחקר בשטח וייבנה תרחיש זרימה.
תרחיש הזרימה יגדיר את כל השלבים הפונקציונליים אותם יעבור הלקוח תוך שימוש באתר עד להשגת היעד המבוקש.תרשים זה נועד להתאים את הממשק העתידי של האתר לשימוש אופטימלי של המשתמשים.

על פי תרשים הזרימה מומחי UX ייצרו את כלל מסכי האתר (מסכי WIREFRAMES) שיכללו את החשיבה האסטרטגית המקדימה לגבי כל מסך ומסך. כרגע, עוד ללא עיצוב כלשהו.
כל אלו יהוו תשתית לשלב הבא בתהליך: עיצוב ממשק משתמש.

עיצוב ממשק משתמש – UI

כעת נעבור לשלב הבא בתהליך שאינו פחות חשוב מקודמו: יצירת קונספט עיצובי לאתר או לאפליקציה. אם בשלב הקודם עסקנו בהתוויית אופן החוויה של המשתמש הרי שעכשיו מומחי UI ידאגו לחוויה להתממש: לצורך הטמעת המותג ישתמשו במעצבים באלמנטים ויזואליים שונים, בלוגו, בעיצוב גרפי של המסכים בשילוב תמונות, סרטונים ואנימציות תוך שימוש בצבעים מותאמים על פי תורת הצבעים שהינם בעלי השפעה מכרעת על החוויה.

בעיצוב האתר יפעלו המעצבים לפי כללי פסיכולוגית העיצוב המתעדפים חזות חיצונית מסוימת להעברת מסרים המשפיעה על תהליכים שונים במוח האדם.
יש להשקיע מחשבה בעיצוב מושך ומיקום נגיש של קליקים חשובים, הדגשת טיפוגרפיה בולטת לתוכן רלוונטי והתאמת גדלים של פונטים ואלמנטים ויזואליים נוספים.כל אלו הופכים את הנדסת חווית המשתמש למותאמת, מושכת ומהווה גורם הנאה משמעותי בחוויה בפועל.

עיצוב ממשק משתמש כולל את העברת התוכן הוויזואלי לתוך המסכים הפונקציונליים שנבנו שלב אחד קודם כחלק מאפיון חוויית המשתמש. המסכים המכילים את הפונקציונליות בתוספת העיצוב מכונים מוקאפים. כעת תתאפשר הסתכלות מדויקת ובחינה סובייקטיבית של צורת העברת החוויה של המוצר הדיגיטלי.
לסיכום: עיצוב חוויית משתמש עוסק ברמת המאקרו של הנדסת חוויית המשתמש ואילו עיצוב הממשק עוסק ברמת המיקרו של תהליך השימוש של הלקוח ולמעשה מממש את התיאוריה הפונקציונלית שנהגתה בשלב ה-UX.

UX+UI - חשיבות ההשלמה בין שני חלקי התהליך

אם ניקח דוגמה מתחום הקולינריה הרי שלא ייתכן שמסעדת שף תגיש מנת בשר ללא כל מרכיבי התיבול וכלי ההגשה הרלוונטיים ומנגד אין לזלזל בחוויית הצילחות המדויקת ובנראות החיצונית של המסעדה כמשפיעות על חוויית הסועד ועל שביעות הרצון שלו ומהוות מנוע עבורו לשוב ולהוזיל ממיטב כספו על חוויה נוספת בצל קורת אותה מסעדה.
בדומה לאיכות מרכיבי מנה ואופן הצילחות שחייבים ללכת שלובי זרוע כך תהליך יצירת חווית לקוח במדיות הדיגיטליות חייבת לכלול את שני חלקי התהליך המהווים יחד תהליך יחיד כוללני: עיצוב חוויית משתמש ועיצוב ממשק משתמש.
לאחר ביצוע שני השלבים ניתן ערוך בדיקות משתמש שונות כדי להבטיח כי אכן עבודת ה-UX מסייעת בהנעת הלקוח לביצוע פעולות באתר ואילו עבודת ה-UI דואגת למימוש פוטנציאל ההנעה, הנאת המשתמש ומעודדת שימוש חוזר.

במידה והתהליך חסר את אחד מחלקי עיצוב החוויה כלומר לקוי ברמת הפונקציונליות או העיצוב רוב הסיכויים שהאתר יינטש לאנחות על ידי המשתמשים כל שכן שלא ישיג אחוזי המרה גבוהים. בניגוד לכך, מוצר דיגיטלי שאופיין ועוצב היטב יגרה את הלקוח לשוטט בו, לשהות בו פרק זמן משמעותי ואף יניע לפעולה - פרי עבודת צוות משלימה של מומחי UX ומומחי UI.

מהו המדד למוצר דיגיטלי שפועל היטב?

אם חיפשתם לאחרונה מוצר או שירות בגוגל, נכנסתם לאתר כשהעיצוב החיצוני שלו מושך אתכם להמשיך ולבדוק את תוכנו, האתר הציג תוכן רלוונטי, דפי האינטרנט נטענו במהירות והניווט בו היה קל להפליא מה שגרם לכם לסיים את התהליך עם טעם טוב בפה ואולי אף עם ביצוע של רכש כלשהו הרי שהאתר הזה נחל הצלחה והוא מייצג חוויית לקוח מעולה שככל הנראה תוביל אתכם גם בפעם הבאה לכניסה חוזרת לאותו אתר.זה למעשה המדד הטוב ביותר להגדרת אתרים המציעים חוויית משתמש ברמה גבוהה.
אם אתם מעוניינים לבנות או לשדרג את אתר האינטרנט שלכם נסו לגלוש באתרי האינטרנט האהובים עליכם וחקרו מה גורם לכם למשיכה, להנאה ולהנעה. ייתכן והמסקנות אליהן תגיעו יהוו בסיס לאפיון טוב יותר לאתר אינטרנט איכותי עבור העסק שלכם.

תנו למקצוענים לייצר לכם את חוויית המשתמש האופטימלית

חברת ברנדוויז מציעה מעטפת שירותי מיתוג ובניית אתרים הכוללים עיצוב חוויית משתמש על ידי מומחי UX ו-UI למקסום ופיתוח יכולות השיווק וההמרה של האתר שלכם. החברה מעניקה לווי לאורך כל התהליך משלב הרעיון ועד להטמעת המותג ברמה המיטבית בקרב קהלי היעד שלכם. צרו קשר עוד היום עם ברנדוויז - החברה שתגרום למותג שלכם לעבוד עבורכם נון סטופ.