אפיון אתר תדמיתי

חדש! האזינו לכתבה
אין ספק שבמציאות העסקית במדינת ישראל, מי שלא מתקדם לא יישאר רלוונטיים. עסקים שמתקשים להדביק את הפערים הטכנולוגיים, בעיקר בעולם השיווק הדיגיטלי שחולש על חלקו הארי של תחום השיווק, פשוט לא יאריכו ימים. בניית אתר תדמית היא חלק בלתי נפרד מהצלחתו או היעדר הצלחתו של העסק, אך מדובר בתחזוקה שוטפת ועבודה רציפה, לא חד פעמית. לכל אתר תדמית יש לבצע אפיון אתר, ובאלמנט החשוב הזה יעסוק המאמר שלפניכם.
 

עתיד העסק בכף ידו של הלקוח

לא פשוט להחזיק עסק בישראל, אדרבא- לשמור על רווחיותו. המעבר הטבעי של העולם עם קצב הטכנולוגיה לעבר השיווק הדיגיטלי, מביא בעלי עסקים רבים לעשות שינוי מחשבתי ופרקטי על מנת לשמור על העסק רלוונטי ואטרקטיבי. בעולם בו הרשתות החברתיות שולטות ביד רמה, ועסקים נשענים על דירוג הלקוחות באתרים השונים ובמיקומם בדף התוצאות של מנועי החיפוש של גוגל, נוכחותו של אתר תדמית היא בבחינת הכרח להישרדותו של העסק. אפיון אתר תדמיתי מאגד בתוכו את כל המטרות של אתר התדמית של העסק, לרבות החזון, המטרות, אפיון קהל היעד וכמובן הסגנון העיצובי.
 

אפיון אתר משול לתוכנית שיווקית

כאשר אנו מדברים על אפיון אתר תדמיתי, יש להבין כי מדובר הלכה למעשה בתוכנית השיווקית השמורה לאתר התדמית. כשם שתוכנית שיווקית מהווה את הקווים המנחים של בעלי העסק הנוגעים בחזונו, יתרונותיו על פני המתחרים, הערכים שהוא מבקש להעביר ללקוחות הפוטנציאליים- כך תהליך האפיון עבור האתר התדמיתי. בניית אתר תדמיתי כוללת עבודה של אנשי מקצוע שונים, לרבות בוני אתרים, מעצבים גרפיים ואנשי תוכן- אך אפיון האתר שומר על המסגרת המקצועית ומאפשר לכל המחלקות לעבוד יחד. זאת בדומה לתוכנית שיווקית מפורטת, הכוללת חלוקת משאבים מסודרת בין כל המחלקות של העסק והדגש על פלטפורמות השיווק השונות. 

מה באנו לאפיין?

זאת בעצם אחת השאלות הראשונות שיש לשאול כאשר ניגשים לאפיון אתר תדמיתי, שכן ישנם סוגים רבים של אתרים. על בעל העסק לשאול את עצמו בזמן אפיון האתר, מה הוא בעצם מבקש לבנות? האם מדובר בחנות מקוונת בה יוצגו כל המוצרים, כולל אפיקי התקשרות אפשריים עם העסק? ייתכן ומדובר באתר צנוע יותר בדמות דף נחיתה, כזה הכולל רשימה תמציתית של השירותים שהעסק מציע, ודרכים ליצירת קשר, המניעים את קהל היעד לפעול ולהגיע אל העסק. אולי מדובר, אפוא, באתר המהווה אתר תדמיתי של ממש, המספר על העסק מראשיתו, מדגיש את ייחודיותו ומציע ללקוחות ליצור חיבור אמיתי וכנה עם העסק, לטווח הארוך. לצורך ההבנה אודות צרכי האתר, יש לשאול מספר שאלות:
  • אילו צרכים מניעים את הלקוחות הפוטנציאליים באתר להיכנס אליו ועליהם יש לענות?
  • מה מצפה בעל העסק שהלקוחות יעשו באתר? האם המטרה היא להניע אותם לפעולה? להירשם כחברי מועדון או לקבל מיילים ועדכונים שוטפים? לרכוש מוצרים או להצטרף לסדנת אומן?
  • מה השאיפות של העסק לטווח הקצר והארוך? אילו יעדים מצפים להשיג דרך האתר התדמיתי?

מי הכתובת?

לאחר ההבנה החשובה כל כך הנובעת מתיאום הציפיות מהאתר התדמיתי, אנו ניגשים לאפיון של הדבר החשוב ביותר בחיי העסק- הלקוחות שלו. לכל עסק יש קהל יעד משלו, עם צרכים ייחודיים לו עליהם אמור לענות העסק. האתר התדמיתי חייב להיות נגיש ומדויק עבור קהל היעד הרלוונטי. אם אכן מדובר באתר שבסופו של דבר אמור להציע מוצרים לרכישה דרך האתר, אפיון האתר ישים דגש על נוחיותו בהתאם לאופי הצרכנים. קהל יעד צעיר יותר יוכל ליצור אינטראקציות דרך באנרים ודגש על הרשתות החברתיות. לקוחות מבוגרים יותר יצטרכו למצוא דרכים יעילות ליצור קשר עם העסק ביתר קלות, ולנוחיותם כדאי לחשוב על אפיק תקשורת בדמות צ'ט וואטסאפ או בוט אונליין המסייע בזמן אמת ובכל שעות היממה.

ויזואליה היא אמצעי קריטי

שאלה נוספת שעל אפיון האתר התדמיתי לענות עליה באופן מלא ומקיף, נוגע לאחד הדברים החשובים בכל אתר תדמיתי- הנראות שלו. כל קהל יעד באשר הוא יישאר זמן רב יותר באתר, אם זה שומר על לוגיקה של צבעים, סגנון ייחודי והנגשה נעימה של התכנים באתר. גם כאן מגיעה רשימת שאלות עליהן יש לענות:

  • האם האתר מבוסס על טקסט או על גרפיקה? מדובר בשאלה קריטית למדי, בעלת השלכות טכניות על האתר, בעיקר על מהירות העלייה שלו דרך מנועי החיפוש השונים. אתר מבוסס על טקסט יעלה ביתר קלות, אולם יכול להיות מאתגר לשמור על קהל היעד מעורה ומאותגר עם כמות מלל גדולה, אותה יש לסגנן בצורה נעימה. במישור הזה, לאתר המבוסס על תכנים כמו סרטוני וידאו ותמונות, יהיה קל יותר להעביר את המידע הרצוי.
  • מה הסגנון העיצובי של האתר? אתר תדמיתי המציע מוצרים לרכישה בקרב נשים צעירות, יבחר באווירה נעימה של צבעי פסטל בהירים וצבעים רומנטיים, עסק צעיר המכוון לקהל צעיר של ילדים ונוער יבחר בסבירות גבוהה בסגנון צבעוני ותוסס יותר, עם דגש משמעותי על גרפיקה, ואתר של משרד עורכי דין ישמור על עיצוב אסתטי, מרשים ומכובד.
  • האם האתר זקוק לאפיקי תקשורת בעסק? ייתכן והאתר זקוק לקישור ישיר אל חשבונות העסק ברשתות החברתיות, האם יש צורך בממשק תקשורת לוואטסאפ, או שיש חלונית צ'אט באתר? האם קיים צורך במנוע חיפוש פנימי על מנת שהלקוחות יחפשו את מבוקשם באופן חופשי?
  • האם מדובר בעסק קיים ומתפקד בעל זהות מוצקה משלו, המבקש לבצע מתיחת פנים? או שמא מדובר בעסק בחיתוליו שעוד מחפש את הייחודיות שבו? בכל אתר תדמיתי יתנוסס הלוגו של העסק, יופיע הסלוגן הנבחר המאגד בתוכו את תמצית העסק במשפט, וכן אם ישנם צבעים המזוהים עם העסק, הם יופיעו ברחבי האתר התדמיתי. 

קידום בגוגל

בניית אתר תדמיתי ואפיונו כוללת הוצאות נכבדות, אך כאלה שהן קריטיות לצורך הצלחת העסק. אך לא משנה כמה האתר יהיה מושקע, אטרקטיבי ומרשים, חשוב להבין כבר בשלב האפיון והבנייה את גודל התקציב שיושקע בקידום במנועי החיפוש של גוגל. אחרי הכול, מדהים ככל שיהיה האתר התדמיתי של העסק, אם הוא לא ימוקם גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל, אליו כל אדם יכול לפנות. קידום האתר בגוגל כולל ניטור המתחרים, לבצע סטטיסטיקות בנוגע לכניסות הקהל בתחילת הדרך, וחשוב מהכול- ביצוע אופטימיזציה לאתר מבחינת מהירות עליית האתר על דפיו השונים. 

קביעת תקציב ותחזוקה שוטפת

לאחר הבנה מעמיקה והשגת תשובות לכל השאלות שנשאלו לאורך המאמר שלפניכם, ניתן להבין מה גודל ההשקעה הנדרשת. התקציב ינבע מחישוב ההכנסות וההוצאות הצפויות מניהול האתר. כמובן, יש לזכור, שלאחר אפיון האתר התדמיתי חשוב לבצע תחזוקה שוטפת ובחינת הביצועים של אתר התדמית. הדבר כולל כמובן הבנה של פעולות שמבצע קהל היעד, ביצוע שיפורים הכרחיים לתפקוד האתר, העלאת תכנים חדשים וביצוע סקרים לשביעות רצונם של הלקוחות. כל עסק חייב לבצע אפיון אתר תדמיתי, ולכן מומלץ לפנות ללא דיחוי לחברה לבניית ואפיון אתרים, על מנת להזניק את העסק קדימה, להאפיל על המתחרים ולשפר משמעותית את מאגר הלקוחות וחשוב מכך- את החיבור אליהם.