איך לעשות מחקר מתחרים ולקבל רעיונות לשיווק העסק שלך?

אחד משלבי הבסיס בבניית מתווה אסטרטגי מדויק עבור עסקים מסוגים שונים כולל ריגול. למעשה בכפר הגלובלי הקטן שלנו המציע ריבוי עסקים אדיר בכל תחום, אחת המשימות היותר מורכבות היא למצוא את התוואי שיגיע עד הלקוח וימשוך אותו לצרוך שירותים או מוצרים שלנו.

לחשוב שהעסק שלנו הוא כד דבש המושך אוטומטית לקוחות כאילו היו דבורי בר - זה נאיבי.

כדי למתג את החברה, לדייק את השיווק ולייצר חוויית לקוח חיובית שתמיר גולשים ללקוחות משלמים ותייצר אהדה בקרב קהל היעד שלנו, מוטב שנחבוש את כובעו של שרלוק הולמס ונצא לבדוק מה עושים המתחרים שלנו כדי לכבוש את השוק. יחד עם ברנדוויז, חברת דיגיטל מובילה לשיווק, אסטרטגיה ומחקר נפצח היום את תעלומת המאה - איך לבנות אסטרטגיה לשיווק העסק? (תשובה אצל השחקנים הוותיקים במגרש).

לפני שנכנסים לג'ונגל - מבט ממעוף הציפור

יוצאים לדרך עסקית חדשה? מחדשים את המותג שלכם? כמי שנחשפו להצפת הפרסומות והתכנים ברשת המקוונת כמו גם בשלטי חוצות וברשתות החברתיות אתם מבינים שאתם לא לבד בגזרה ולאיפה שלא תלכו תפגשו בעסקים מתחרים המעוניינים ממש כמוכם למשוך לקוחות לעסק שלהם.
במקום לתפוס רגליים קרות תוכלו לנצל את ההיצע הגדול ואת ניסיון העסקים הוותיקים ולגייס אותם להגשמת מטרותיכם.

ביצוע מחקר מתחרים יוצר אינדיקציה משמעותית לגבי תכונות קהל היעד, צורות השיווק המועדפות, המוצרים האהובים ואופציות לשירותים נוספים. באמצעות המחקר תוכלו גם לדעת כיצד לבנות לכם אסטרטגיה שיווקית נבדלת שתייחד אתכם מכל עסק המציע שירות דומה.
העידן הדיגיטלי מאפשר ביצוע מחקר מתחרים בקלות ולהשיג מידע מדויק ומקדם. 800 המילים הבאות עומדות ללמד אותנו כיצד לבצע ניתוח מדויק של התחרות העסקית שלנו ואיך לתעל אותו לטובת קידום ערכי העסק ושיווקו.

אז מהו למעשה מחקר מתחרים?

מחקר מתחרים הינו לימוד מעמיק של עסק לגבי המגרש בו הוא פועל או עתיד לפעול. כחלק מתהליך אסטרטגי מקיף לומדים בעלי העסק את דרכי הפעולה של היריבים בתחרות, מגדירים חולשות מול חוזקות ולומדים מי נגד מי כדי לאתר הזדמנויות חדשות כמו גם שטחים מתים בעולם העסקי המהווה את קרקע הפעילות שלהם.
מחקר מתחרים חיוני עבור חברות חדשות המעוניינות לקפוץ אל המים העמוקים בשחייה מיומנת ולא לשכשך רגליים במים רדודים ולדשדש מאחור.
מחקר מתחרים מתאים גם לעסקים ותיקים המעוניינים לרפרש את הפעילות העסקית ולהתאימה למודלי השיווק המתקדמים ביותר.

האם לא כדאי ללמוד הכל לבד מבלי להעתיק דפוסי שיווק מוכרים?

ובכן, יש להבדיל בין מחקר מתחרים בו עושים שימוש בחכמתם של בעלי הניסיון ומנתחים את מצב השוק כדי לפעול ביתר דיוק, לבין המושג: "העתקה" המתאר עשייה פסיבית שאינה מקדמת לשום מקום.
האם בכל פעם בה נדרשתם לפתור בעיה מתמטית עמלתם לפצח את האקסיומות הבסיסיות? שימוש בניסיון העבר של האנשים שהקדימו אותנו בסך הכל חוסך לנו עבודה סיזיפית בראשיתית ומציב אותנו ישירות בשלב של המתקדמים.

מה ניתן ללמוד באמצעות מחקר מתחרים?

באמצעות ניתוח ממוקד נוכל לפלח קהלי יעד רלוונטיים, לקלוט מהם המוצרים והשירותים הרלוונטיים בשוק, מהם הערוצים האופטימליים לשיווק העסק שלנו, ואילו מסרים ותכנים נוגעים בלקוחות בתחום ספציפי זה.

דברו תכלס, איך מבצעים מחקר מתחרים?

קודם כל תהו על קנקנו של העסק המחרה

או במילים של סוכנות דיגיטל: חקרו את האסטרטגיה השיווקית של העסק. המחקר כולל את ניתוח המודל העסקי של המתחרים, מיהם קהלי היעד אליהם פונים המתחרים, מהם השירותים והמוצרים אותם הם מציעים במסגרת העסק, ובאילו סוגים של הנחות ומבצעים הם מנסים למשוך לקוחות לפתחם.

למדו את אתר האינטרנט של המתחרים

באמצעות כניסה ושימוש בפונקציות אותם המיע אתר האינטרנט של המתחרים תוכלו ללמוד על שפת העיצוב המועדפת, ההתאמה למובייל, מהירות טעינה של דפי האתר ואיכות התוכן והויזואליות של דפי הנחיתה.
בנוסף, תוכלו להבין את סגנון התוכן המוצג ואת רמתו וכן לזהות מהם הנושאים שקיבלו את התפוצה המשמעותית ביותר.
באמצעות כלים אנליטיים שונים תוכלו לנתח את תנועה באתר ואת כמות הגולשים החודשית.

נתחו מה עושים המתחרים כדי לכבוש לקוחות בערוצי שיווק נוספים

בדקו את פעילות המתחרים במדיות החברתיות כמו בפייסבוק, באינסטגרם, בלינקדאין וביוטיוב. תוכלו לקלוט את השפה, לזהות כמות עוקבים ולמפות את סוגי התכנים המוצעים. עקבו האם החברה מבצעת שיווק באמצעות רשימות דיוור ומה איכות התוכן וכמות המנויים שלה.

בכל שטחי המחקר חשוב לזהות פרצות כדי לתת חלופה ומענה ללקוח שתגרום לו לתעדף אותנו על פני עסקים אחרים. לעומת זאת, זיהוי נקודות חוזקה עשוי להדריך אותנו בבחירת ערוצי שיווק, מיקוד קהלי יעד ושימוש בשיטות פרסום שעושות את העבודה.

מזהים את ה-USP של הלקוח

הצעת ערך ייחודית (Unique Value Proposition) מכונה בעולם שהשיווק: USP. הצעה זו מהווה את האמירה הבולטת של העסק ומציגה סיבה לצרוך את השירות או המוצר דווקא דרכו. הצעת המכר או הבידול ממצבים את העסק ומוצאים עבורו נישה פרטית שבה הוא מציג ערך מוסף עבור הלקוחות.

ה-USP של המתחרים אינו כתוב בעמוד הראשי של האתר באותיות מאירות עיניים, הוא נחבא בין השורות ומובן מתוך שפת התוכן והויזואל של המותג.
עסק יכול לבטא ערך ייחודי של יוקרה או עממיות, התמחות בעבודה ספציפי או מתן מעטפת שירותים רב תחומית, ליווי איש מול שירות עצמי מהיר ועוד.
זיהוי הערך המוסף אותו מציע מותג מתחרה תוביל אותנו לבנייה ומיצוב של ערך ייחודי וחדש.

קחו לדוגמה את רשת הסופרים של רמי לוי לעומת יינות ביתן. רמי לוי מיתג את עצמו כמי שמציע את סל המזון הזול ביותר, מה שסוחף מיליונים של לקוחות. מנגד, יינות ביתן מספרת ללקוח סיפור של יוקרה, שירות וחוויית קניה שלדידם של צרכנים רבים - שווים את המחיר.
ההצלחה העסקית המטאורית של רמי לוי היא תוצאה של בידול איכותי משאר רשתות המזון בשוק. חפשו גם אתם במה אתם טובים יותר מאחרים ונסו להבליט זאת במגוון דרכים יצירתיות.

חיפוש אחר המותגים המתחרים בגוגל ובפייסבוק

במקום לדפוק למישהו על הגב ברחוב ולשאול אותו: "סלח לי, שמא אתה מתחרה שלי?", תוכלו לזהות את המותגים המתחרים בקלות רבה. השתמשו במילות המפתח הפוטנציאליות בהם היה משתמש הלקוח כדי לחפש את השירות אותו אתם מציעים והזינו אותם בגוגל. כעת תוכלו לדעת לפי התוצאות מי הקדים אתכם בכמה צעדים.

בנוסף, עסקים רבים אינם מנהלים אתר ואת מירב השיווק שלהם הם עושים בדף הפייסבוק שלהם. תוכלו להיעזר בכלי החיפוש של פייסבוק כדי לקבל את העמודים העסקיים של אלו המציעים אפשרויות עסקיות כשלכם.על ידי כלי ה-Audience Insights של פייסבוק, נוכל לנתח מיהו קהל היעד של המתחרים במידה ופייסבוק יאפשר לנו גישה לנתונים.

דרך נוספת להכרת קהל היעד היא פענוח הרמזים המפוזרים באתר כמו: סוגי השירותים, שמות המוצרים וסגנון התוכן. לעיתים נוכל לראות מסרים מפורשים כמו עמודי מוצר המיועדים לקהלים ספציפיים, כגון: גרביים אלסטיות לפציעות ספורט בקרב מתאמנים או מזון לתינוקות הרגישים לחלב.

הכרת דרכי הפעולה של המתחרים, הבנת נקודות החולשה והחוזק ופילוח קהלי הלקוחות הפוטנציאליים יהוו עבורנו מידע רלוונטי ביותר בשיווק המותג שלנו.